Tijdens deze training maak je uitgebreid kennis met de methodiek Motiverende Gespreksvoering. Je krijgt inzicht in je sterke kanten en ontwikkelpunten. Daarnaast leer je de ‘eigen kracht’ van de cliënt te verkennen en te versterken, waardoor de zelfredzaamheid van de cliënt wordt vergroot. Met minder energie méér resultaat bereiken in je gesprekken, wie wil dat nou niet?
Motiverende Gespreksvoering voor jobcoaches
Motiverende gespreksvoering
Voor wie is de training Motiverende Gespreksvoering bedoeld?
We hebben deze training ontwikkeld voor klantmanagers, jobcoaches, werkbegeleiders, casemanagers en participatiecoaches die regelmatig gesprekken voeren met cliënten binnen het sociaal domein.
Wat wordt er van jou verwacht?
We verwachten van jou dat je affiniteit hebt met gespreksvoering en een open en actieve houding. Je bent bereid om te reflecteren op jouw gedrag en het effect daarvan op de ander.
Wat leer je?
Na de training ben je:
- je bewust van je sterke kanten en ontwikkelpunten
- op de hoogte van de verschillende soorten weerstand en agressie
- op de hoogte van het werkende mechanisme van Motiverende Gespreksvoering
- in staat om meer structuur aan te brengen en regie te houden tijdens gesprekken
En heb je:
- geoefend met praktijkgerichte simulaties
- geoefend met je eigen ambivalentie
- geoefend met diverse reflecties
- gereflecteerd op je eigen gespreksstijl en het effect daarvan op anderen
Elan Training biedt als aanvulling op deze basistraining Motiverende Gespreksvoering ook coaching on the job aan.
De trainer van Elan Training stelt dan op locatie samen met de klantmanager, jobcoach, werkbegeleider, casemanager of participatiecoach een individueel coachplan op. Vervolgens volgt en beoordeelt de trainer de kennis en kunde van de medewerker in de spreekkamer tijdens daadwerkelijke cliëntgesprekken op locatie.
Studieprogramma motiverende gespreksvoering
Er wordt getraind volgens het didactisch model van Karin de Galan. Door middel van deze methodiek worden alle voorkeursleerstijlen bediend en blijft de aangeboden stof voor alle deelnemers aantrekkelijk.
De training bestaat uit uiteenlopende simulaties uit de praktijk van de klantmanager, jobcoach, werkbegeleider, casemanager of participatiecoach. Ook worden er testen afgenomen die meer inzicht geven in het individueel handelen van de deelnemer.
Er wordt aandacht besteed aan:
- de werkrelatie aangaan
- effectief omgaan met diverse soorten weerstand
- verkennen van ambivalentie
- discrepantie bij de cliënt vergroten
- alle soorten reflecties
- verplaatsen van de denkdruk
- zodanig kunnen samenvatten en afronden dat de cliënt in de actiestand het gesprek verlaat (key-question)
- theorie Motiverende Gespreksvoering
Trainer Arnold Boender
Arnold is zelfstandig coach en gedragstrainer (NOBTRA/CRKBO) en traint volgens het didactisch model van Karin de Galan. Arnold heeft ruime werkervaring opgedaan binnen justitie en het sociaal domein als klantmanager en kwaliteitsmedewerker. Het is zijn passie om iedere professional te ondersteunen in de zoektocht om met minder energieverlies meer resultaten te boeken tijdens lastige cliëntgesprekken.
Startdata
Meld je aan!
Elan Training biedt interne opleidingen (op onze locaties) of incompany opleidingen (bij jouw organisatie) op het gebied van Werk en Inkomen. Wanneer een hele afdeling getraind wordt kan het een aantrekkelijk idee lijken om ons naar jouw organisatie toe te halen, en als het gewenst is doen we dat uiteraard! Toch wijzen we ook graag op de voordelen van opleiden op ónze locaties. We zijn hier namelijk van alle gemakken voorzien!
Deze training wordt uitsluitend incompany aangeboden. Mocht je de mogelijkheden willen bespreken, vul dan hieronder het contactformulier in.